duminică, 10 aprilie 2011

Limba română....

...e greu. :)
 Faptul că unele persoane nu știu să scrie și să vorbească corect, mă deranjează la fel de mult ca și creta care scârtâie pe tablă, sau vecinul de la etaj care pune parchet la 7 dimineața. Majoritatea tinerilor fac greșeli gramaticale, ceea ce îmi dă certitudinea că limba română e un mister pentru mulți...
 Reguli:
  •  Scrierea corectă a cuvintelor care conțin consoana „m” înainte de „p” sau „b”;
  • Scrierea corectă a cuvintelor care conțin grupurile de litere ce, ci, ge, gi, che, chi, ghe, ghi;
  •  Folosirea cratimei: într-o, într-un, dintr-o, dintr-un;
  •  Pleonasme de genul „coboară jos”;
  •  Utilizarea ortogramelor s-a/sa; s-au/sau; i-a/ia; i-au/iau; l-a/la; ne-a/nea; ne-am/neam;
  •  Folosirea grupurilor de câte doi sau trei „i”.

 Toate acestea se învață în clasa a II-a... e foarte demult de-atunci pentru cei care au mers la școală doar ca să nu stea acasă, și au „uitat” cum se scrie corect. De-atunci, din clasa a II-a, ei nici n-au scris, nici n-au citit....sau cel puțin asta e proasta impresie pe care o lasă :))
  N-am spus că sunt eu perfectă și că nu e omenește să greșești, dar... unii prea greșesc! Și să nu uit! Pe această cale țin să-i mulțumesc afurisitei de învățătoare că ne-a făcut zilele amare cu regulile de gramatică, și, desigur, părinților mei care mi-au rupt o grămadă de pagini de teme pentru greșeli gramaticale.

3 comentarii:

  1. "Monseur scriim,monseur sitim" celebra replica din "Actorul si salbaticii"are o aplicatie practica in scrierea multor"apsolventzi" de liceu actuali:ei scriu cum vorbesc si vorbesc cum scriu.
    Asta este unul dintre marile castiguri ale "revolutiei" aducatoare de libertate si ieducatzie okcidentala care ne invata CA CUltura CA CUnoastere multilaterala,CA CAracteristica a poporului nostru a disparut dintre scopurile celor ce ne conduc.
    CA CAM atat am avut de spus...
    M-as semna anonim dar mi-au furat altii brandul...

    RăspundețiȘtergere
  2. Doamne... inca am cosmaruri din clasa a 4-a cu gramatica. Ce e aia atributul doamna invatatoare ca eu tot nu inteleg. Eu sincer urasc gramatica din tot sufletul, mi-a facut viata amara la romana. Asa bine este la literatura... de drag merg la ora. :))

    RăspundețiȘtergere
  3. :)) asa mergeam si eu, cu groaza... Eu stiu ca nu-i usorara gramatica limbii romane, dar sa scriem corect nu e atat de greu. Sunt absolut sigura n-o sa ne trebuiasca la nimic atributul si complementul si analize sintactice... dar sa scriem corect tot va fi nevoie.

    RăspundețiȘtergere